perjantai 29. huhtikuuta 2016

Sämpylöitä ja porkkanaraastetta

Työpäivämme alkoi tänään jo kello 7.15. Yleensä työpäivämme alkaa vasta 8.30, joten herääminen oli hieman rankkaa. Tämä oli jo toinen aamu tällä viikolla, kun työpäivämme alkoi jo seitsemältä. Aikaiset aamut johtuvat retkistä, jotka teimme tiistaina ja tänään. Retki oli päiväkotiin, jossa ilmeisesti opetetaan lapset maanläheisiksi ja arvostamaan luontoa.

Tiistaina kaikki ei sujunut suunnitelmien mukaan. Matkustimme ensin bussilla ja sitten vaihdoimme raitiovaunuun ja tämän jälkeen oli vielä 20 minuutin kävely mäen päälle, jossa tämä paikka sijaitsi. Saavuimme perille reilun tunnin matkan jälkeen. Henkilö, jonka piti vetää meidän ohjelmamme, oli sairastunut ja meille ei ollut ilmoitettu siitä, joten päätimme syödä eväämme ja pohtia sillä aikaa, mitä me nyt tekisimme. Ohjaajamme soittivat päiväkotiin kysyäkseen, mitä mieltä he ovat ja yhdessä tuumin he päättivät, että lapset viedään museoon. Eväät syötyämme pällistelimme hetken lampaita ja lähdimme kohti raitiovaunupysäkkiä.
Matka alas mäeltä sujui huomattavasti nopeammin, mutta jouduimme odottamaan oikeaa raitiovaunua kauan ja tämän takia ohjaajamme joutuivat vielä kerran muuttamaan suunnitelmaa. Emme menisikään museoon, vaan isoon leikkipuistoon, jossa on lapsille suunnattu suihkulähde, jossa voi leikkiä. Lapset eivät olleet ennen käyneet siellä, joten he olivat innoissaan. Me katsoimme Jussin kanssa vieressä, kuinka lapset leikkivät kylmällä vedellä innoissaan. Itse hytisimme pelkästä ajatuksesta kylmään veteen koskemisesta, sillä oli hyvin viileä päivä ja aurinko paistoi vain harvoin pilviverhon takaa.

Ohjaajamme sopivat uuden ajan tälle päivälle ja aamulla lähdimme taas kohti Eberstadtia. Aloitimme taas eväiden syömisellä, sillä oli lasten aamupalan aika. Olemme Jussin kanssa hakeneet aina retkipäivinä herkulliset sämpylät läheisestä leipomosta evääksi, mutta sitä ennen olemme aina kuitenkin syöneet ensimmäisen aamupalan kotona. Täällä kun ruokailujen välit ovat niin pitkät, että emme kestäisi retkipäiviä ilman toista aamupalaa…

Aamupalan syötyämme aloitimme ohjelman. Ohjelmassa oli sämpylöiden leivontaa ja porkkanaraasteen valmistaminen. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten tässä muutamia kuvia.
Keskustelua liikennekäyttäytymisestä ennen reissua.
Lasten askel oli koko ajan nopeampi, mitä lähempänä määränpäätä olimme.
Kävimme ensin läpi reseptin, jonka jälkeen katsoimme tarvittavat ruoka-aineet ja välineet. Ennen leipomista kävimme läpi, mistä jauhot on tehty.

Lapset tekivät taikinan 3 ryhmässä.

Sämpylätaikina kohotessa valmistimme porkkanaraasteen.

Lapset saivat tehdä omannäköisensä sämpylät.
Porkkanaraaste laitettiin purkkeihin, jotta jokainen lapsi saisi viedä sitä kotiin.
Katselimme lampaita sämpylöiden ollessa uunissa.