Ensi syksynä kouluun lähteville lapsille järjestettiin
päiväkodissamme viime perjantaina perinteinen tapahtuma, ”Yö päiväkodissa”. Lapset saivat saapua liukuvasti klo 17.00
eteenpäin, kuuden aikoihin päästiin aloittamaan ohjelma. Yökyläily päättyi
aamupalaan seuraavana päivänä ja vanhemmat saapuivat hakemaan lapsia yhdeksän
aikoihin.
Ensimmäiset lapset olivat jo saapuneet, kun Jussin kanssa
saavuimme klo 17.00. Lapset olivat saaneet valita listasta, mitä ruokaa he
tuovat mukanaan. Ruoan valmisti muutama päiväkodin työntekijä, keittäjillä oli
vapaata. Kun kaikki lapset olivat saapuneet, pääsimme aloittamaan.
Ensin lapsille luettiin satu Leni nimisestä noidasta. Satu
kertoi aakkosista ja äänteistä, sen verran sain siitä irti. Tämän jälkeen
lapset saivat kirjeen Leniltä, jossa hän pyysi lapsia jakautumaan 3 ryhmään,
jotka hän oli etukäteen muodostanut. Minä kuuluin oranssiin ryhmään ja Jussi
siniseen.
Ensimmäinen tehtävä minun ryhmälleni oli tunnistaa
valokuvista, kuka on kukin. Valokuvissa oli siis päiväkodin työntekijöitä
heidän ensimmäisenä koulupäivänään. Kun tehtävä oli suoritettu, saivat lapset
taas postia Leniltä, jossa kehuttiin ”Gut gemacht!” eli ”Hyvin tehty!”
Kirjeessä oli myös kirjain, joka piti säilyttää viimeistä tehtävää varten, yksi
lapsista sai tämän tehtävän. Tämän jälkeen avattiin uusi kirje, jossa oli uusi
tehtävä ja tehtävänsuorituspaikka (paikkoja oli ympäri päiväkotia).
Seuraava tehtävä oli rakentaa koru. Juju oli se, että
jokaisessa korussa oli lapsen nimen kirjaimet, mutta väärässä järjestyksessä.
Lasten piti siis korjata järjestys oikeaksi. Kun koru oli valmis, saivat lapset
muovailla muovailuvahasta oman etunimen ensimmäisen kirjaimen. Tämän jälkeen
tuli taas ”Gut gemacht!” –kirje ja kirjain, jonka säilytyksen sai taas yksi
lapsi.
Uusi tehtäväkirje tuli ja tällä kertaa piti muodostaa jono,
jossa oltaisiin pituusjärjestyksessä. Tämän jälkeen muodostettiin jono aakkosjärjestyksessä
ensimmäisen kirjaimen mukaan. Taas tuli ”Gut gemacht!” –kirje ja kirjain.
Siirryttiin seuraavaan tehtävään.
Tällä kertaa tehtävänä oli selvittää kenellä on pisin
koulumatka. Päiväkodin työntekijät olivat tulostaneet A2 kokoisen kartan ja
olivat laittaneet siihen kuvat kaikista lapsista, jotka menevät kouluun, sekä
merkanneet koulun sijainnit. Lapset hoitivat tämänkin ja saivat taas kirjeen ja
kirjaimen.
Seuraava tehtävä oli niin nopeasti suoritettu, etten ehtinyt
nappaamaan siitä yhtään kuvaa. Tehtävänä oli siis kuljettaa pallo ensin pään
yli käsien avulla ja seuraavaksi jalkojen välistä, niin ettei pallo
tippunut/osunut maahan. Taas lapset saivat kirjeen + kirjaimen, sekä uuden
tehtävän.
Seuraava tehtävä oli mahduttaa kaikki ryhmän lapset yhdelle
kapealle penkille. Tämänkin lapset suorittivat nopeasti, mutta ehdin napata
kuvan! Meidän ryhmämme oli niin nopea, että meidän piti hieman viivytellä,
jotta pääsimme seuraavalle pisteelle. ”Luimme” siis kirjeestä lisätehtävän,
jossa lasten piti muodostaa ensin O ja sitten S yhdessä. Lapset saivat
kirjaimen ja suuntasivat kohti uutta tehtävävää.
Tässä tehtävänä oli etsiä ensin O ja sitten numero 2. Tähän
kului hieman aikaa, mutta kaikki löysivät oikeat makaronit. Ei muuta kuin uuden
kirjaimen kanssa kohti seuraavaa tehtävää.
Seuraavaksi piti lajitella korillinen tavaroita sen mukaan,
mitä voi ottaa mukaan koulureppuun, mitkä kuuluvat kotiin ja mitkä Schultüte:n. Tämä oli viimeinen tehtävä ja kirjaimen saatuaan lapset
suuntasivat Bistroon (ruokailutilaan). Sinne oli ilmestynyt taulu, jossa oli
tyhjiä viivoja kirjaimille. Yksi kerrallaan sai jokainen lapsi kirjoittaa säilyttämänsä
kirjaimen taululle, osalla lapsista oli kaksi kirjainta, koska tehtäviä oli
enemmän kuin ryhmässä lapsia.
Kun kaikki kirjaimet olivat löytäneet oikealle paikalle,
ryhmän lukutaitoinen lapsi sai lukea, mitä sanoista oli muodostunut. ”SUCHT DAS
PIRATENSCHIFF”. Olimme Jussin kanssa käyneet kerran lasten kanssa
leikkipuistossa, jossa oli merirosvolaiva, joten mekin hoksasimme, minne
seuraavaksi kuului mennä.
Lapset pukivat nopeasti ulkovaatteet ja lähdimme kohti
leikkipuistoa valtavan jännityksen vallassa. Piti vähän kerrata
liikennesääntöjä matkalla, kun oli niin innostunutta porukkaa.
Kun pääsimme perille, lapset saivat tutkia merirosvolaivan.
Kuinka ollakaan! Sieltä löytyi taas yksi kirje! ”Etsikää lapio” kirjeessä luki.
Tähän lapioon liittyy hauska juttu. Kun siis saavuimme lasten kanssa
leikkipuistoon, olivat he niin innoissaan lapion löytämisestä hiekkalaatikosta,
että unohtivat koko merirosvolaivan etsinnän. Kun aikuiset saivat lapset
etsimään merirosvolaivaa, yksi työntekijöistä kysyi muilta ”Onks tää meidän
lapio”, muut vastasivat hyvin sarkasmipitoisella äänellä ettei tietenkään ole.
Tämän kuultuaan työntekijä viskasi lapion pois hiekkakentältä korkeaan
ruohikkoon.
”Etsikää lapio” –kirjeen jälkeen lapset suuntasivat kovaa
vauhtia hiekkalaatikolle, koska muistivat sen olevan siellä. Hups. Eipäs
ollutkaan. Mitä pienestä lisähaasteesta. Lapion löydettyään lapset saivat
vinkin etsiä rastia, koska rastin alle kaikki aarteet aina piilotetaan. Lapset
kaivoivat aarteen nopeasti esiin ja tämän jälkeen muodostettiin piiri. Aikuiset
valitsivat yhden lapsen avaamaan aarrearkun ja tämän jälkeen lapset saivat
vuorotellen hakea oman osansa aarteesta.
Tämän jälkeen palattiin takaisin päiväkotiin ja vuorossa oli
ruokailu. Pastaa ja pastakastiketta, salaattia ja vihanneksia, jälkkäriksi oli
jäätelöä ja hedelmiä. Ruokailun jälkeen menimme pihalle, johon yksi
työntekijöistä oli laittanut nuotion valmiiksi. Vaahtokarkkien säilytys jäi
Jussin vastuulle, vaikka itsekin tarjouduin tähän virkaan oikein mielelläni.
Paistoimme vaahtokarkkeja ja lapset leikkivät taskulampuilla.
Vaahtokarkkien jälkeen lähdimme tutkimaan yöllistä
lähiympäristöä taskulamppujen kanssa. Yksi työntekijöistä pyysi meitä
liittymään hänen seuraansa, sillä hänen tehtävänsä on joka vuosi yllättää
lapset tällä kierroksella. Menimme piiloon puun taakse ja lapsia alkoi tulla
yksi kerrallaan. Sanoimme hiljaa ”BUU!” aina kun lapsi tuli ja yllätetty sai
liittyä meidän joukkoomme. Lapset pitivät tästä paljon ja heillä oli hauskaa.
Lähdimme takaisin päiväkodille ja aloitimme iltatoimet.
Lapset vaihtoivat yökkäreihin ja pesivät hampaansa sekä naamansa ja kömpivät
peteihinsä. Lapsille luettiin iltasatu,
mutta ennen sitä oli meidän aika lähteä kotiin ja toivottaa kaikille hyvät yöt.
Tapahtuma oli mahtava, mutta hyvin raskas. Olimme
aamupäivällä vetäneet Jussin kanssa kolmelle eri ryhmälle oppitunnin Suomesta
ja olimme aivan puhki kun päivä oli ohi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti